وبلاگ فروشگاه اینترنتی خاص باکس

انگشتر نقره

يكشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۰۲:۵۹ ب.ظ

انگشتر نقره

در ایران یکی از اصلی‌ترین کاربردهای نقره استفاده از آن در ساخت زیورآلاتی چون انگشتر نقره، گردنبند یا آویز نقره و غیره می‌باشد. اما در بین زیورآلات انگشتر یکی از نمادی‌ترین نوع جواهرآلات است زیرا برخی از این انگشترها به عنوان حلقه ازدواج استفاده می‌شوند و یا برخی دیگر میراث خانودگی هستند و از اشخاصی مانند مادر یا پدر به ارث می‌رسند.

بنابراین انگشترها صرف نظر از جنسی که دارند نیز می‌توانند ارزش معنوی بالایی داشته باشند. نقره یکی از فلزات ارزشمند و گران‌بها است که به واسطه‌ی ظاهر براق و سفید رنگ و وزن سبکی که دارد، مانند فلز طلا طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد. از دیگر کاربردهای نقره می‌توان به ساخت ظروف تزیینی، تولید مدال، سکه، آینه و غیره اشاره کرد.

مرسوم‌ترین نوع انگشتر که معمولا در بین آقایان و بانوان استفاده می‌شود، انگشتری با رکاب نقره و نگینی متفاوت است. این به این معنی است که در ساخت رکاب انگشتر از فلز براق و زیبای نقره و در قسمت سنگ از سنگ‌های زینتی و قیمتی مانند عقیق، زمرد، یاقوت، حدید و یا فیروزه استفاده می‌شود.

این نوع زیورآلات هم به عنوان انگشتر مردانه و هم به عنوان انگشتر زنانه استفاده‌ی بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال اگر بخواهیم برای درک بهتر تعریف ساده‌ای از انگشتر عقیق داشته باشیم، به انگشتری می‌گویند که رکاب آن از نقره و سنگ آن از عقیق باشد. حال سنگ عقیق نیز به تنهایی با توجه به تفاوت در رنگ، طرح و شفافیتی که دارد از عیار و قیمت‌های متفاوتی بهره می‌برد به همین شیوه برای انگشتر فیروزه نیز می‌توان تعریف ساده‌ای از آن داشت.

انگشتر شرف شمس نیز یکی از انگشترهای معروفی است که از نظر معنوی ارزش بسیار بالایی دارد و معمولا با رکاب نقره عرضه میگردد . این انگشتر با نگینی زرد رنگ ساخته و بر روی نگین آن دعایی منسوب به امام علی نوشته می‌شود. گفته شده این دعا حاوی اسامی پربرکت خداوند است و با نقش و خط‌های خاصی که برگرفته از کتب مقدس قرآن کریم، انجیل و تورات است بر روی نگین زرد رنگ توسط استادکار حکاکی می‌شود.

این حکاکی آداب و رسوم خاص خود را دارد. دعای شرف شمس باید در ساعت و تاریخ خاص یعنی 19 فروردین و حوالی ظهر بر روی انگشتر شرف شمس حکاکی شود و هر کسی قادر به حکاکی آن بر روی انگشتر نیست. زیرا شخصی که این کار را انجام می‌دهد در کنار اینکه یک استادکار ماهر است، باید دارای شرایط خاص باشد. به عنوان مثال این شخص باشد مؤمن، پاک و دور از گناه باشد.
انگشتر نقره در دو روش مرسوم ساخته می‌شود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم و نحوه‌ی ساخت آن در ایران را توضیح می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

روش‌های ساخت انگشتر نقره

انگشتر نقره در شیوه‌های مختلفی از جمله ماشینی و دستی ساخته می‌شود. انگشتر دست‌ساز از آنجایی که کار زیادی روی آن صورت می‌گیرد و وقت و هنر زیادی روی آن گذاشته می‌شود، از قیمت و کیفیت بالاتری نیز برخوردار است. در سمت مقابل انگشترهای ساخته شده به وسیله‌ی ماشین در تعداد بالا و ظرف مدت زمان کوتاهی آماده‌ می‌شوند. در ادامه به صورت مختصر در مورد این دو روش ساخت مرسوم توضیح می‌دهیم.

انگشتر نقره دست‌ساز

این نوع انگشتر از آنجایی که به وسیله‌ی دست ساخته می‌شود و ماشین‌ها و ابزار آلات پیشرفته در ساخت آن دخالت ندارند، نیازمند نیروی کار ماهر، هنرمند و خلاق است. انگشتر نقره دست ساز در چند مرحله مختلف ساخته می‌‌شوند. مرحله‌ی اول را ریخته‌گری و قالب گیری می‌گویند. در این مرحه نقره را ذوب و درون قالب می‌ریزند. پس از سرد شدن قالب مخصوص، انگشتر را که به شکل قالب در آمده از درون آن خارج و مرحله‌ی دوم یعنی سوهان کاری را روی آن شروع می‌کنند.

در این مرحله انگشتر را به وسیله‌ی سوهان به خوبی صیقل داده و قسمت‌های تیز آن را به کمک سوهان صاف می‌کنند. در این مرحله استادکار باید از دقت و استعداد بالایی برخوردار باشد زیرا فرآیند حساسی محسوب می‌شود و استادکار باید تمام قسمت‌های تیز انگشتر را به کمک سوهان صاف کرده تا شکل خوبی به رکاب داده شود. پس از آن انگشتر سایزگیری می‌شود و وارد مرحله آخر و پایانی یعنی مخراج کاری می‌شود. در این قسمت نگین انتخابی توسط مشتری بر روی رکاب سوار می‌شود و طرح مورد نظر مشتری به کمک اره و یا دستگاه فرز بر روی رکاب توسط استادکار نقش زده می‌شود. برخی از استادکاران نیز نقش و طرح را قبل از مخراج کاری بر روی انگشتر نقره اعمال می‌کنند. 

شما میتوانید برای خرید انگشترهای نقره با کیفیت و ضمانت اصالت به سایت خاص باکس مراجعه نمایید.

انگشتر نقره ماشینی

در این نوع روش ساخت، همانطور که از نام ماشینی نیز پیداست، در ابتدا یک سایز مورد نظر تعیین شده و سپس به روش ریخته گری تعداد قالبی که مورد نیاز است توسط ماشین ساخته می‌شود. شکل و طرح این نوع انگشتر کاملا در قالبی که برای آن در نظر گرفته‌اند طراحی می‌شود و تنها یک مرحله‌ی پرداخت برای آن در نظر گرفته می‌شود. ظرافت و طرح نهایی نیز بیشتر بسته به همان قالبی است که انگشتر در آن ساخته شده است.

انگشترهای نقره ماشینی با توجه به اینکه در مدت زمان کوتاه و تعداد بالا آماده می‌شود، معمولا اجرت یا هزینه ساخت پایین‌تری نسبت به نوع دستی دارند. قیمت‌گذاری انگشتر نقره که به صورت ماشینی تولید می‌شود نیز بسته به نوع قالب، مقدار آلیاژ نقره و عیار آن تعیین می‌شود. از طرفی نگین استفاده شده در آن نیز بی تاثیر در قیمت نهایی نیست.

تولید انگشتر نقره در ایران

خوشبختانه کشورمان ایران یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین کشورها در ساخت و تولید انگشترهای نقره دست ساز و ماشینی است. از مهم‌ترین شهرهای کشورمان که در این صنعت بیشتر و بهتر عمل می‌کنند می‌توان به مشهد، زنجان، تبریز، قم، اصفهان، تهران و یزد اشاره کرد. شهر مشهد در تولید انگشتر نقره دارای کارگاه‌های بسیار بیشتری نسبت به شهرهای دیگر می‌باشد. کیفیت کار در شهرهای اصفهان و قم به دلیل وقت بالایی که روی انگشترها توسط استادکار گذاشته می‌شود به مراتب بیشتر از دیگر شهرهاست.
در شهر مشهد چون برای افزایش سرعت در ساخت انگشترهای نقره دست‌ساز از چند نفر نیروی کار در بخش‌های مختلف ساخت کمک گرفته می‌شود، معمولا کیفیت کار به نسبت شهر قم و اصفهان کمی پایین‌تر می‌آید ولی این قاعده همیشگی نیست و کاملا به تجربه و هنر استاد کاری که انگشتر را می سازد وابسته است. پس از مشهد قطب اصلی ساخت انگشتر به شهر قم برمی‌گردد. البته به دلیل نزدیک بودن نیشابور به مشهد و دسترسی بهتر به فیروزه نیشابور انگشتر فیروزه در حوالی استان خراسان خصوصا مشهد و نیشابور از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است.

خواص انگشتر نقره

از اصلی‌ترین خواص نقره می‌توان به تنظیم گردش خون اشاره کرد. به همین دلیل به بسیاری از زنان و مردانی که فشار خون بالایی دارند، استفاده از انگشتر نقره توصیه می‌شود. همچنین توصیه استفاده از انگشتر نقره بیشتر به آقایان شده است زیرا از فشار عصبی و پرخاشگری نیز جلوگیری می‌کند. بسیاری از داروهای پزشکی مربوط به چنین بیماری‌هایی نیز حاوی نقره می‌باشند. یکی دیگر از خواص نقره بر بدن کاهش استرس و اضطراب می‌باشد. با استفاده از انگشتر نقره شما می‌توانید سوخت و ساز بدن خود را تنظیم کنید که باعث ایجاد آرامش کلی در بدن می‌شود.

تغییر رنگ نقره در هنگام استفاده از آن نیز به تنهایی نشانگر چند نوع اختلال در بدن است که یکی دیگر از خواص نقره به حساب می‌آید. اگر نقره در استفاده‌ی شما دچار کدری و تیره‌رنگی شد، یعنی شخص دارای یک مشکل در سیستم غدد درون ریز خود است. خلاف این مورد نیز کاملا صادق است. اگر نقره پس از مدتی استفاده‌ی شما از آن بسیار شفاف شد، این امر ناشی از یک اختلال جدی کلیوی است زیرا تعریق در بدن باعث منتشر شدن موادی حاوی نیتروژن در بدن می‌شود که با نقره واکنش داده و باعث شفافیت این فلز می‌شود. همچنین گفته می‌شود نقره باعث از بین رفتن 650 نوع میکروب می‌شود و از آنجایی که یکی از معدود فلزاتی است که حساسیت زا نمی‌باشد، می‌توان گفت استفاده‌ی بالایی دارد.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی